Cukinia dla zdrowia

cukinia

Cukinia jest sprzymierzeńcem zdrowej diety, można z niej przygotować wiele pysznych i wartościowych potraw. Należy do warzyw niskokalorycznych, filiżanka pokrojonej cukinii zawiera tylko 17 kalorii. Zawiera dużo potasu, który pozytywnie wpływa na serce oraz znaczące ilości witamin A i C. Jedząc cukinię dostarczamy organizmowi solidną porcję przeciwutleniaczy. Dzięki zawartości rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego błonnika, cukinia dobrze wpływa na trawienie.

 

Jaką cukinię wybrać?

 

Najlepsze są egzemplarze młode - małej lub średniej wielkości. Większe mają wyższą zawartość wody, a co za tym idzie szybciej się psują. Skórka cukinii powinna być gładka. Im jest ciemniejsza, tym zawiera więcej składników odżywczych. O świeżości cukinii dobrze świadczy zachowana końcówka łodyżki.

 

Czy cukinię trzeba obierać?

 

Jeżeli cukinia jest młoda i pochodzi z własnego ogrodu lub uprawy ekologicznej, to nie ma potrzeby jej obierania. Wiele cennych składników znajduje się właśnie w skórce. Przygotowując takie potrawy jak leczo, albo placki z cukinii można praktykować obieranie jej częściowo np. w paski. Zielony kolor skórki ożywia kolorystycznie potrawy.

 

Jak przechowywać cukinię?

 

Cukinię najlepiej przechowywać w ciemnym i chłodnym miejscu. Optymalnym miejscem byłaby piwnica. Jeżeli jedyną alternatywą jest przechowywanie w lodówce, to trzeba nieumytą cukinię włożyć do torebki, która pozostawiamy otwartą z jednej strony dla lepszej cyrkulacji powietrza. Dodatkowo w sąsiedztwie warzywa można umieścić pomięty listek ręcznika kuchennego, który będzie pochłaniał wilgoć. Cukinię można przechowywać lodówce w szufladzie przeznaczonej na warzywa około tygodnia czasu. Cukinia świetnie nadaje się do mrożenia. Przed zamrożeniem dobrze byłoby ją pokroić i zblanszować przez minutę, a potem schłodzić w zimnej wodzie z lodem - to zapewni warzywu jędrność. Zamrożoną cukinię można przechowywać do 3 miesięcy.

 

 

Co można przygotować z cukinii?

 

Cukinia nadaje się do gotowania, smażenia, grillowania. Po potraktowaniu spiralizerem zmienia się w pyszny i zielony makaron. Jest doskonałym dodatkiem do sałatek i surówek. Wspaniale pasuje do takich potraw jak leczo czy ratatouille. Prawie wszyscy lubią placki z cukinii. Można ją nadziewać i piec. Godnie zastąpi płaty makaronu w lazanii. Sprawdza się w zupach, również tych typu krem. Przygotujesz z niej nawet deser i ciasto.